تبلیغات
آموختن:حرکتی بی پایان - والدن 2
تاریخ : یکشنبه 25 اردیبهشت 1390 | 11:13 ب.ظ | نویسنده : ارشد علوم تربیتی

چکیده ای از کتاب:والدن 2

(نوشته: دکتر بی . اف . اسکینر )  تلخیص: مریم خدابخشیان


والدن 2 حدود سی مایل از بزرگترین شهر ایالت فاصله داشت و در وسط مزرعه ای سرسبز كه چند كلبه روستایی و انبارهایی در اطراف آن و یك رشته ساختمان به سبكی دیگر وجود داشت كه این‌ها همه قسمتی از والدن 2 را تشكیل می داد ند . بعد از گذار از جنگل درختان جوان كاج در مقابل بالای شیب ملایم قطعه زمینی پر از محصول و پای تپة پر درخت ،  ساختمان‌های اصلی بودند كه به شكل حیرت‌آوری وسیع به نظر می‌رسیدند.

فریزیر برای توصیف ساختمان‌ها و كاركرد آنها اینگونه شرح داد :

" ما اول از ساختمان‌های قدیمی مزرعه برای بخش‌های مسكونی استفاده می‌كردیم تا اینكه توانستیم واحد اصلی را بسازیم، اجتماع ما اكنون نزدیك به هزار عضو دارد اگر قرار نبود در این ساختمان‌ها زندگی كنیم، می‌بایست چیزی حدود دویست و پنجاه خانه مسكونی و یكصد اداره، مغازه، فروشگاه و انبار كالا را اشغال می‌كردیم، با این كار ضمن سادگی از لحاظ وقت و پول نیز خیلی صرفه‌جویی شده است، یكی از امتیازهای مسكن تعاونی این است كه ما می‌توانیم با آب و هوا مقابله كنیم مثلاً در زمان بارندگی ما سرپوش داریم،"

 در مقابل سؤال معماران شما چه كسانی بودند؟ پاسخ این بود كه :

«با وجود اینكه در اینجا ارشدیت مطرح نیست. آنها جزء اولین‌های ما بودند، در این شهر هنرمندان همه گمنام بودند.»

افراد در اینجا شاد بودند آنها خوشایند و خوش‌منش، در عین حال كاملاً صریح بودند، سرزنده ولی نه گزافه‌گوی، با عاطفه ولی نه لجام گسیخته، در اینجا افراد تشویق می‌شوند تا هر عادت یا رسم و رسوم را با دید بهسازی احتمالی بنگرند، داشتن یك نگرش آزمایشی مداوم نسبت به هر چیز و این چیزی است كه بدان نیاز داریم، عملاً ما در كارهایمان از آن جو رسمی كه به هنگام انجام یك كار توسط همه در یك زمان اجتناب‌ناپذیر است. آزادیم، روزهای ما از یك انعطاف، چرخش و تنوع خوبی پیروی می‌كند، كاملاً خوشایند و سالم است.


برای مشاهده ی متن کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

در اینجا هر كس برای انجام كارها امتیاز می‌گیرد، امتیازهای كاری، نوعی پول است اما آنها سكه و اسكناس نیستند فقط در دفتر كل ثبت می‌شوند. ما ارزش امتیاز كاری را متناسب با نیازها تنظیم می‌كنیم. مشاغل ناخوشایند امتیاز بالاتر و مشاغل مطلوب‌تر امتیاز كمتری دارند در دراز مدت وقتی ارزشها متعادل شدند همة كارها به نحو یكسان مطلوب می‌شوند، در والدن 2 ما تبلیغات نداریم . این یك اصل بنیادی است ما به جوانان مان آگاهی می‌دهیم كه چقدر فرصت شغلی وجود دارند، بعد می‌گذاریم خودشان تصمیم بگیرند. حسادت فردی در میان ما تقریباً ناشناخته است به یك دلیل ساده ، ما تجربة وسیع و جایگزین‌های جذاب عرضه می‌كنیم در این صورت انتخاب شغل بیشتر براساس تمایلات قلبی است تا كمبود فرصت‌های شغلی، تنها دولت‌ ما شورای برنامه‌یزان است كه متشكل از سه زن و سه مرد است و برای ده سال خدمت می‌كنند نه بیشتر.

مدیران شخصیت‌های افتخاری نیستند بلكه متخصصانی هستند كه به دقت آموزش دیده‌اند و ارزیابی شده‌اند دانشمندان اجتماع ما از پژوهش به شدت حمایت می‌كنند.

ما در والدن 2 طبقة مرفه، پیری زودرس، ناتوانی شغلی، افراد الكلی، افراد مجرم نداریم، ما افراد بیكار ناشی از برنامه‌ریزی نادرست نداریم . كودكان ما از همان سن خردسالی كار می‌كنند، با ملایمت ولی شادمانه . نوشیدن مشروب در والدن 2 ممنوع نیست،  اما همة ما به محض اینكه نیازهایمان بر طرف شد از آن دست بر می‌داریم «در سراسر جهان، این نیازها هستند كه عادت‌ها را موجب شده‌اند.»

چیزی كه مد نظر ماست این است كه كار انسان نباید نیروی او را تحلیل ببرد و یا شادمانی او را تهدید كند، در این صورت می‌‌توانیم نیروی خود را به سمت هنر، علم، بازی، پرورش مهارت‌ها، تسخیر طبیعت، تسخیر خودمان و نه «بشر دیگر» سوق دهیم.

ما با استفاده از فنون خویشتنداری به دنبال روشی برای شكل‌دهی رفتار انسان هستیم، اگر انسان بتواند در «محبت ورزیدن به دشمنان» و «نیندیشیدن به انتقام‌گیری» موفق شود، دیگر كینة ستمگر را به دل نمی‌گیرد یا به خاطر از دست دادن آزادی یا دارایی خود خشم نمی‌ورزد او آنها را باز نخواهد یافت اما احساس بدبختی هم نخواهد كرد. كل آموزش اخلاق ما در سن شش سالگی تكمیل می‌شود یك اصل ساده مثل نادیده گرفتن وسوسه‌ها ممكن است قبل از چهار سالگی كسب شود. در این سن محیط اجتماعی را نیز كنترل می‌كنیم به همین دلیل است كه ما آموزش اخلاق را در سنین پایین شروع می‌كنیم.

ما از انگیزة سلطه بهره نمی‌بریم زیرا همیشه به كل گروه می‌اندیشیم «پیروزی یا غلبه بر طبیعت و نفس خودمان بلی، اما نسبت به دیگران هرگز»

در والدن 2 ما هدف متفاوتی داریم. ما از هر شخصی یك فرد شجاع می‌سازیم، ما با كنترل ناملایمات توانمندی ایجاد می‌كنیم ما این كار را به عمد انجام می‌دهیم تا در مقابل ناملایماتی كه خارج از كنترل ما هستند، آمادگی پیدا كنیم.

در اینجا می‌توانیم بگوییم كه مدرسه همان خانواده است و بر عكس. در اینجا كودك در هر رشته‌ای كه دوست دارد به سرعت پیشرفت می‌كند، ما به كودكانمان فقط فنون یادگیری و تفكر را می‌آموزیم. در والدن دو آموزش و پرورش جزیی از حیات اجتماع است. تشویق كودكان در زمینه‌های هنری و صنعتی جزیی از منشور والدن دو است. ما بافت‌شناسی را در كشتارگاه‌، گیاه‌شناسی را در مزرعه، علم ژنتیك را در لبنیاتی و مرغداری .... تدریس می‌كنیم. ما در اینجا خودمان را آن‌گونه كه هستیم می‌پذیریم ما هرگز علاقه‌مان را فراتر از استعدادمان توسعه نمی‌دهیم.

در امر ازدواج در والدن دو در هیچ سنی مشكل اقتصادی مانعی برای ازدواج ایجاد نمی‌كند نوجوانی باید كوتاه و بدون درد و رنج باشد و ما زمینة این كار را فراهم می‌سازیم. تأخیر چیزی را حل نمی‌كند بلكه آن را بدتر می‌كند. پسرها و دخترهای ما همدیگر را خوب می‌شناسند، هیچ ازدواج شتابزده‌ای در بین ما صورت نمی‌گیرد. بی‌بندوباری جنسی در والدن 2 از سایر جوامع كمتر است زیرا، دوستی ساده و سالم بین دو جنس مخالف را تشویق می‌كنیم، «دنیای خارج در مجموع آن را منع می‌كند چیزی كه می‌تواند یك دوستی ارضا كننده باشد به یك امر مخفی تبدیل می‌شود.»

زندگی خوب به معنی داشتن فرصت برای به كارگیری استعدادها و توانایی‌هاست و بلاخره زندگی خوب به معنی آرمیدگی و استراحت است. حتم داریم كه آرامش بر عمر طولانی نیز تأثیر دارد.

ما در اینجا حكومتی مبتنی بر علم رفتار انسان می‌خواهیم چیزی كمتر از آن نمی‌تواند یك ساختار اجتماعی پایدار به ارمغان آورد. قانون ما این است «هیچ چیز جز حقیقت نگویید.»

شادمانی اولین آرمان ماست اما دومین هدفمان شتابی سریع و هوشمندانه به سوی فردای بهتر است ما زمانی ارضا می‌شویم كه آگاهانه‌ترین و پویاترین خردمندی گروهی را در روی كرة زمین شاهد باشیم در اینجا تمام خدمات یا مشاركت‌های شخصی در هم ادغام می‌شوند و یا بی‌نام اعلام می‌شوند، برنامه‌ریزان ما در گمنامی كامل خیلی خوب عمل می‌كنند، جامعه‌ای كه برای رفاه همه كار می‌كند نمی‌تواند بروز چهره‌های فردی را تحمل كند اصل رهبری همیشه در بلند مدت شكست خورده است. ما به مهارت و نیرومندی بها می‌دهیم رهبران ما مردانی نیستند كه بتوانند بقیه را در نبرد شكست بدهند.

پیشرفت‌های آنان پیروزی بر طبیعت یا غلبه بر خودشان است، اینان دقیقاً با هنرمندان و موسیقی‌دانان، خیاطان، دام‌پروران ما در یك مقام‌اند.

چیزی كه ما به افراد جوانمان در والدن دو ارایه می‌كنیم درك نیروهای «معاصر» است كه فرهنگ باید با آنها سر و كار داشته باشد، نه اسطوره‌ها، نه قهرمانان، نه تاریخ، نه سرنوشت فقط «اكنون» زمان حال پیش‌روی ماست.

در والدن 2، ما نه فقط می‌توانیم رفتار انسان را كنترل كنیم بلكه باید این كار را بكنیم، اینك اگر توان داشته باشیم وضعیتی را كه شخص دوست دارد ایجاد كنیم، یا وضعیتی را كه دوست ندارد حذف كنیم می‌توانیم رفتار او را كنترل كنیم، وقتی او به نحوی كه ما می‌خواهیم رفتار كند، اساساً شرایطی را ایجاد كرده‌ایم كه دوست دارد یا شرایطی را حذف كرده‌ایم كه دوست ندارد، در نتیجه احتمال اینكه دوباره به همان نحو رفتار كند بالا می‌رود، و این همان چیزی است كه ما می‌خواهیم. به طور فنی این را «تقویت مثبت» می‌نامند ما با بهره‌گیری از اصل تقویت مثبت، یعنی پرهیز دقیق از زور یا تهدید به زور، می‌توانیم حس آزادی شخصی را حفظ كنیم.

دولت والدن 2، از محاسن مردم‌سالاری برخوردار است ولی هیچ یك از ضعف‌های آن را ندارد، ارادة مردم به دقت ملحوظ می‌شود. ما با تحریف مسایل و تیره ساختن آنها با توسل به عواطف، مبارزات انتخاباتی نداریم، هر عضو كانال مستقیم و بی واسطه برای اعتراض به مدیران و حتی برنامه‌ریزان دارد همان‌گونه كه خلبان كوچك‌ترین صدای موتور را جدی می‌گیرد، این اعتراض‌ها نیز در این جا جدی تلقی می‌شوند.

در والدن 2، یك فرهنگ ایستا ما را قانع نمی‌كند . اگر قرار است زنده بمانیم باید كار كنیم . سكون موجب گندیدگی می‌شود ، تناقض میان قدرت فنی انسان و خردی كه او از آن بهره می‌گیرد سال به سال آشكارا بیشتر می‌شود. «ما به یك علم قدرتمند رفتاری» نیازمندیم.

در آخر، برنامه ی فریزیر اساساً یك حركت مذهبی و الهام گرفته از عزمی راسخ برای ایجاد بهشت بر روی زمین بود.

«نوری كه چشم ما را بزند، حكم تاریكی را دارد. تنها آن روزی به سپیده دم می‌رسد كه ما در آن بیداریم. روزهای دیگر نیز هستند كه به سپیده دم برسند، خورشید چیزی جز ستاره سفر نیست.»

 

پایان

 




طبقه بندی: کتابخانه مجازی،

  • بیا 2 اینجا
  • بیابان زدایی
  • اخبار وب
  • جالب های انگلیسی