تبلیغات
آموختن:حرکتی بی پایان - احساس شادمانی در زندگی
تاریخ : شنبه 20 آذر 1389 | 12:40 ق.ظ | نویسنده : ارشد علوم تربیتی
ترجمه دکتر محرم آقا زاده- با تشکر از آقای دکتر خسروی

ده شیوه ی عملی برای احساس شادمانی در زندگی

داشتن احساسات خوب در باره ی زندگی دارای دو بخش است . یك بخش آن یادگیری اندیشیدن به خود با اتكاء به روش های سلامت بخش است. این یك مهارت آموختنی است، هیچ كس چه زن و چه مرد آن را به صورت فطری در خود ندارد. گاه باید مانند كودكان بكوشیم تا اعتماد به نفس و عزت نفس به دست آوریم. اگر این كار را نمی كنیم، باید به مثابه یك بزرگسال بكوشیم تا راه دستیابی به اعتماد به نفس و عزت نفس را بیابیم.

بخش دوم داشتن احساس خوب درباره ی زندگی ، درگروه پاسخگویی به سئوالاتی از این دست است: آیا وقوع رخدادها یا پیشامدهایی را تسهیل می كنم؟ آیا خودم راموفق می دانم؟ آیا برای رسیدن به راه های به اعتماد به نفس اندیشیده ام؟ و... در ادامه 10 شیوه برای كسب احساس شادمانی در زندگی ارائه می شود.

1.   هرگز از پرسش كردن باز نمانید:  هرگاه از انجام كاری دلزده و خسته شدید، از خودتان بپرسید: ً به چه نحوی كاری كه انجام می دهم به من در رسیدن به هدف نهایی ام یاری می كند؟ ً ،   ً چگونه می توانم كاری كه دارم بهتر، سریع تر ، ساده تر ، آسان تر و سرگرم كننده تر انجام دهم؟

بر روی ادامه مطلب کلیک کنید



2-  ً احساس ناامیدی را از خودتان دور كنید: درباره ی خودتان و دیگران كنجكاو باشید و به خود و دیگران علاقه نشان دهید. از چاپلوسی ، خودشیفتگی ، موذی گری، و ... بپرهیزید! هرگز فكر نكیند راهی را كه پیش گرفته اید، آخرین راه است. پیوسته به دنبال گزینه های دیگر باشید !

3-  ضعف های خودتان را بپذیرید: هر كسی دارای ضعف هایی است. این واقعیتی است! به جای فروماندن در ضعف های خود و گرفتار شدن در دام یاس و نا امیدی، بكوشید بر ضعف هایتان غلبه كنید. با ضعف هایتان دوستی كنید تا دشمن روانتان نشود.

4-  یادگیری را هرگز فراموش نكنید: مغز ماهیچه ای مانند سایر ماهیچه هاست. اگر مغزتان را با یادگیری و اندیشیدن ورز ندهید، ورزیده نمی شود. برای پرورش مغز باید آن را با فعال كردن از طریق یادگیری عملی كرد.

5-  از مطلق گرایی دوری كنید: ما در گستره ای از نسبیت ها زندگی می كنیم. تلاش كنید از هر چیزی به نسبتی كه می توانید بهره بگیریدو كامیابی كنید. هیچ كس در زندگی همیشه نمی تواند نمره ی بیست بگیرد، ولی می تواند همیشه بیشترین تلاشش را بكند. پیوسته بكوشید بیشترین تلاشتان را انجام دهید و از نتیجه ی بدست آمده خرسند باشید- خواه پیروز باشید یا شكست خورده.

6-     با خودتان صادق و رو راست باشید: صادق نبودن با خود، آسیب رسان تر از احترام نگذاشتن برای خودتان است. مواردی را كه با خودتان روراست نبوده اید بنویسید و راه صادق بودن روراستی را با تفتیش خطاهای خود بیابید.

7-  گیاهی را كه دوست دارید پرورش دهید: گلی را در باغچه یا گلدان بكارید و آن رابه زندگیتان تشبیه كنید. آن چنان كه شاداب ماندن گل به رسیدگی و پرورش نیاز دارد، زندگی خودتان هم نیاز به مراقبت ، تقویت، پرورش و ........... دارد.

8-  در گذشته زندگی نكنید: اجازه بدهید غبار گذشته از شانه هایتان فرو بریزد و دانه های شفاف و نورانی آن راه فرا رویتان را روشن سازد. هر اندازه در تیرگی گذشته گام بر دارید از روشنایی آینده پا پس خواهید كشید. فروماندن در گذشته ، فروماندن در سیاهی است. بایدگذشته را به پرسش كشید ناپاكی هایش را گرفت و زنگارهایش را زدود و از آن به مثابه عنصری برای پی ریختن آینده و شادمانه زیستن در حال بهره گرفت.

9-  در  ً   حال  ً  شناكنید: وقتتان را بر سر آن چه نمی توانید كنترل كنید سپری نكنید. به مردم و اطرافیانتان عشق بورزید. مهر ورزی یكی از راه های شادمانگی است! بر آن چه می توانید كنترل كنید، متمركز شوید. شما می توانید بخوانید، لبخند بزنید، بخندید، به دیگران كمك كنید، به سپاسگزاری بپردازید، كاركنیدو ... پس از این كار را انجام دهید!

10- چنان كوه استوار باشید: حقوق خودتان بازشناسیدو به حقوق اجتماعی آگاه شوید. رای رسیدن به حق خود پیوسته بكوشید. تلاش شما میزان دستیابی به حقوقتان را مشخص می كند.

 

 




  • بیا 2 اینجا
  • بیابان زدایی
  • اخبار وب
  • جالب های انگلیسی